Kronika 2012 - Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Wyszukiwarka

Jesteś tutaj:

6 stycznia 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses rozpoczął nowy rok zapewniając oprawę muzyczną na uroczystej mszy w Święto Trzech Króli, którą celebrował biskup Piotr Libera.

8 stycznia 2012r.

Koncert chóru w Płockiej Bazylice Katedralnej w ramach Płockiego Kolędowania. Chórowi towarzyszyli soliści – Aleksandra Orłowska-Jabłońska oraz Jacek Jędrzejewski.

13 – 20 stycznia; 21 – 28 stycznia 2012r.

Jak co roku w czasie ferii zimowych chór wyjechał na dwa turnusy warsztatów muzycznych do Poronina. Zajęcia odbywały się pod kierunkiem profesor z Akademii Muzycznej w Białymstoku Ewy Barbary Rafałko. Wypełniła je praca nad emisją głosu oraz przygotowanie nowego repertuaru. Najmłodsi chórzyści wdrażani byli do grupy koncertowej; a w wolnych chwilach wszyscy uczyli się jazdy na nartach lub doskonalili tę umiejętność. W warsztatach wzięło udział 93 chórzystów.

Zwiedziliśmy skocznię, na której ćwiczą nasi olimpijczycy.

10 lutego 2012r.

Męska część chóru, czyli Pueri Cantores Plocenses, uświetniła koncertem pobyt w Płocku Normana Daviesa – wybitnego historyka brytyjskiego, autora wielu znakomitych książek o historii Polski. Spotkanie z uczonym, zwłaszcza dla starszych, studiujących nauki humanistyczne chórzystów, stało się ważnym wydarzeniem; zainteresowani wysłuchali także wykładu profesora w Towarzystwie Naukowym Płockim.

13 lutego 2012r.

Środa Popielcowa – chór wziął udział w mszy świętej, do której przygotował oprawę muzyczną.

26 lutego 2012r.

W ramach Międzynarodowego FestiwaluPłockie Koncerty Organowe w katedrze wystąpił organista z Niemiec Klaus Kramer, któremu towarzyszył syn – wiolonczelista Johanes Kramer – laureat międzynarodowych konkursów. W drugiej części koncertu zaśpiewał chór męski Pueri Cantores Plocenses.

15 marca 2012r.

Chór uświetnił uroczystość, która odbyła się w Pałacu Ślubów z okazji złotych i diamentowych godów, wykonując m.in. „Ave Maria” F. Schuberta, „Jubilate” H. Laszlo i „Ave Maria” G. Cacciniego.

18 marca 2012r.

Zgromadzeni w katedrze płocczanie mogli uczestniczyć w pięknym artystycznie i duchowo widowisku muzycznym „Drogi Krzyżowej” z muzyką Tomasza Labuni i tekstem Andrzeja Krajewskiego. Na organach zagrał Wiktor Bramski; wystąpili soliści Ewa Barbara Rafałko, Piotr Rafako, Jerzy Łazewski oraz kwartet klarnetowy „Scherzo”.

30 marca 2012r.

Ulicami Płocka przeszła procesja drogi krzyżowej, do której oprawę muzyczną przygotował chór męski Pueri Cantores Plocenses.

1 kwietnia 2012r.

Niedziela Palmowa – uroczysta msza św., na której zaśpiewały wspólnie dwa chóry: Pueri et Puellae Cantores Plocenses oraz Chór Wyższego Seminarium Duchownego.

5 – 6 kwietnia 2012r.

Triduum Paschalne w Płockiej Bazylice Katedralnej. Członkowie Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses – jak co roku – uczestniczyli w obchodach najważniejszego święta chrześcijańskiego, a ich śpiew z pewnością przyczynił się do piękniejszego przeżycia misterium przez wiernych.

8 kwietnia 2012r.

Wielkanoc – msza rezurekcyjna w płockiej katedrze, w której obok chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses wziął udział Kwintet Blaszany Canzona.

21 kwietnia 2012r.

W ramach X Międzynarodowego Festiwalu Płockie Dni Muzyki Chóralnej w Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej wystąpił zespół „Malenkij Sekriet” z miasta Mytiszczi w Rosji. W ponad dwugodzinnym koncercie zaprezentowano bardzo zróżnicowany i ciekawy repertuar z elementami choreografii.

Zespół „Malenkij Sekriet” wystąpił także w Domu Darmstadt.

26 kwietna – 3 maja 2012 r.

Nasz chór wziął udział w konkursie „Moscow Sounds” w Moskwie, w którym uczestniczyło ponad 100 zespołów z całego świata. Wystąpił w 6 z 9 kategorii i – wysoko oceniony przez bardzo wymagające jury oraz uznanych w świecie ekspertów – zdobył aż

sześć nagród:

I miejsce za najlepsze wykonanie zachodnioeuropejskiej muzyki sakralnej (głosy równe);

II miejsce w konkursie głównym (głosy równe);

II miejsce w kategorii do 21 lat za wykonanie muzyki sakralnej (głosy męskie);

II miejsce w kategorii do 16 lat (głosy równe);

III miejsce w kategorii do 28 lat (głosy mieszane);

III miejsce w konkursie zasadniczym do 28 lat (głosy męskie).

Ponadto płocki chór koncertował w wielu prestiżowych miejscach rosyjskiej stolicy. W największym moskiewskim sanktuarium – CerkwiChrystusa Zbawiciela –słuchało go ponad dwa tysiące słuchaczy. Ta monumentalna, budowana przez carów na przestrzeni 40 lat świątynia, następnie na rozkaz Stalina doszczętnie zrabowana i zburzona – została odbudowana po upadku komunizmu. W jej podziemiach mieści się obecnie sala koncertowa. W ramach przesłuchań konkursowych chór wystąpił także w słynnej Sali im. Rachmaninowa oraz w Dużej Sali Moskiewskiego Konserwatorium im. Czajkowskiego mieszczącej ok. 1800 słuchaczy. Chór zaśpiewał również w Galerii Sztuki Zuraba Cereteli (światowej sławy malarza), w Muzeum Kultury Muzycznej im. M. Glinki oraz w Moskiewskim Międzynarodowym Domu Muzyki im. E. F. Swietłanowa. Każda wolna chwila przeznaczona została natomiast na zwiedzanie zabytków: Kremla oraz mieszczących się na jego terenie muzeów i cerkwi, Muzeum II Wojny Światowej oraz słynnej Galerii Trietiakowskiej. Jednym z ważniejszych obiektów sakralnych, które udało się zwiedzić jest Nowodziewiczyj Monastyr. Jest to klasztor, na terenie którego mieści się cmentarz, na którym pochowani są wybitni pisarze i artyści, m.in. A. Czechow, M. Gogol, M. Roztropowicz, D. Ojstrach, G. Ułanowa, a także uczeni, kosmonauci i politycy m..in. B. Jelcyn. Nie brakło także czasu na spacer po słynnym Arbacie, przejażdżkę metrem oraz obejrzenie przedstawienia w starym cyrku na Cwietnom Bulwarie. Pobyt w Moskwie stał się zatem doskonałą okazją do zdobycia nowych doświadczeń artystycznych i kulturoznawczych. Występy przed licznie zgromadzoną publicznością i zaprezentowanie umiejętności chóru przyczyniły się z pewnością do promocji polskiej kultury.

Otwarcie festiwalu w Świątyni Chrystusa Zbawiciela.

Sala koncertowa w podziemiach Świątyni Chrystusa Zbawiciela.

Pamiątkowe zdjęcie po koncercie na tle największej moskiewskiej świątyni.

Koncert w galerii sztuki Zuraba Cereteli.

Przesłuchanie konkursowe w Muzeum Kultury im. Michaiła Glinki.

Sala im. Rachmaninowa.

Występ konkursowy w Sali Koncertowej im. Piotra Czajkowskiego.

Sześć konkursowych nagród.

25 maja 2012r.

Uroczysta msza św. z okazji jubileuszu 120-lecia Wodociągów Płockich, do której oprawę muzyczną przygotował Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses.

28 maja 2012r.

Chór uświetnił swym śpiewem nabożeństwo bierzmowania w Płockiej Bazylice Katedralnej, które celebrował ks. Biskup Roman Marcinkowski.

1 – 3 czerwca 2012r.

Warsztaty muzyczne pod kierunkiem wykładowcy Wyższej Szkoły Muzycznej w Białymstoku Ewy Barbary Rafałko, będące przygotowaniem chóru do trasy koncertowej: Grecja, Turcja, Serbia oraz do udziału w festiwalu „Megafolk Fest”.

7 czerwca 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses uświetnił swym śpiewem uroczystość Bożego Ciała, którą w Płockiej Bazylice Katedralnej celebrował ks. Biskup Piotr Libera.

7 czerwca 2012r.

W ramach Festiwalu Płockie Koncerty Organowe w katedrze odbył się Koncert Talivaldisa Deksnisa – wybitnego organisty z Łotwy, profesora Akademii Muzycznej w Rydze. W drugiej części koncertu wystąpił rosyjski chóru „Raduga”.

9 czerwca 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses uświetnił celebrowaną przez ks. Biskupa P. Liberę uroczystą mszę św., w czasie której dokonano święceń kapłańskich.

15 – 17 czerwca 2012r.

Warsztaty muzyczne pod kierunkiem profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu Grażyny Flicińskiej-Panfil, będące przygotowaniem chóru do udziału w festiwalu „Megafolk Fest” oraz koncertu Requiem G. Verdiego.

21 czerwca – 3 lipca 2012r.

Trasa koncertowa Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses wiodąca przez miasta Biełgorod-Dniestrowsk, Odessa, Jałta. Chór uczestniczył w obchodach 2500-lecia miasta Biełgorod-Dniesrtrowk na Ukrainie (dawny Akerman), dokąd pojechał na zaproszenie tamtejszej Rady Miasta. Płocczanie zaśpiewali koncert na rozpoczęcie uroczystości i wzięli udział w festiwalu.

Kolejnym etapem podróży była Odessa, w której chór wystąpił na zaproszenie Związku Polaków na Ukrainie. Pobyt w tym mieście był okazją do przemierzenia trasy turystycznej „Polskie ślady w Odessie”, której centralną postacią był Adam Mickiewicz. Chórzyści obejrzeli także spektakl we wspaniałej operze odeskiej. Następnie chór pojechał do Jałty, w której również wystąpił z koncertem śpiewając w katolickim kościele pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny. Pobyt tam stał się także okazją do podziwiania egzotycznej krymskiej przyrody, szczególnie podczas rejsu po Dniestrze, a także zabytków, m.in. wspaniałej starożytnej twierdzy Akerman oraz wytwornych pałacowych rezydencji. Jedną z najsłynniejszych jest pałac gubernatora Krymu hrabiego Woroncowa otoczony wspaniałym parkiem. Historycznym miejscem jest także piękny pałac Potockich w Liwadii, gdzie w lutym 1945 roku odbyła się słynna konferencja jałtańska, na której przywódcy trzech mocarstw – Churchill, Stalin i Roosevelt przypieczętowali powojenny los narodów europejskich. Wielu wrażeń dostarczył także spacer w ogromnym Ogrodzie Nikitińskim, w którym rosną drzewa z całego świata.

W ruinach Akermanu – znanego z sonetów Mickiewicza.

Pamiątkowe zdjęcie po dyskotece w Biełgorod-Dniestrowsku.

W operze odeskiej na spektaklu „Turandota” Giacomo Pucciniego.

Ogród botaniczny w Jałcie, w którym rośnie ponad tysiąc gatunków drzew.

„Krymska Riwiera” w Jałcie.

Na dziedzińcu pałacu Potockich w Jałcie, gdzie odbywała się słynna konferencja.

W tle jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków Krymu – Jaskółcze Gniazdo.

Śpiewamy w katolickim kościele w Jałcie.

5 – 6 lipca 2012r.

Warsztaty muzyczne przygotowujące chór do XXXVII Międzynarodowego Kongresu Pueri Cantores.

8 – 18 lipca 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses wziął udział w XXXVII Międzynarodowym Kongresie Pueri Cantores w Granadzie w Hiszpanii, który odbywał się pod hasłem „Congregare in unum”, czyli „Zgromadzić w jedno”. Wśród sześciu chórów, które przyjechały z Polski, były dziewczęta z Puellae Cantantes Plocenses. Nasz Chór reprezentował kraj, promował muzykę i kulturę polską wśród 80 zespołów z całego świata. W czasie otwarcia na widowni areny korridy zebrało się ponad 3000 młodych chórzystów, których powitał arcybiskup Granady Javier Martinez. Gdy mówił do Polaków o pokoleniu Jana Pawła II, szczególnie głośno Płock powitał te słowa owacjami. Poruszające widowisko otwarcia ukazało najbardziej charakterystyczne akcenty kultury hiszpańskiej – muzykę i taniec flamenco oraz procesję z figurą św. Dominika Savio.

Plaza de Toros w Granadzie. W drugim dniu pobytu w Granadzie chór zaśpiewał wraz z pięcioma polskimi zespołami na mszy św. w kościele Zbawiciela, który znajduje się w dawnej dzielnicy arabskiej, nieopodal Alhambry – pięknego zamku górującego nad Granadą.

W Bazylice św. Jana Bożego. W kolejnym dniu chór dał koncert w jednym z kościołów nieopodal Granady wraz z chórami z Austrii i Niemiec, prezentując bardzo wysoki poziom – co zostało docenione przez publiczność, a także innych dyrygentów, którzy nie tylko gratulowali wykonania, ale także interesowali się metodami pracy chóru. Miejscowemu proboszczowi szczególnie podobało się „Salwe Regina” Miklosa Koscara i „Ave Maria” A. Dossa. Utwory te – jak mówił – wzruszyły go głęboko. W niedzielę 15 lipca, chór, wraz z wszystkimi uczestnikami, śpiewał na mszy kończącej kongres . W ich wykonaniu zabrzmiało Kyrie z „Missa ferialis” anonimowego kompozytora z Granady, „Congregaret in unum” oraz „Gloriosa dicta sunt de te” Roberta Michaelsa, „O Crux” Joana Pujola, „Jubilate Deo” Colina Mawby, „Gloria” Tomasa Luisa de Victoria, „Salwe Regina” Alfredo de la Roza, a na zakończenie – „Hallelujah” G.F. Haendla. W Granadzie chór śpiewał także w kilku kościołach, m.in. w bazylice patrona miasta św. Jana Bożego. Wolny czas wypełniony był zwiedzaniem – przede wszystkim pięknego, górującego nad miastem, zamku założonego przez Arabów, a rozbudowanego przez władców Hiszpanii. Poza Granadą udało się także zwiedzić Madryt, a w nim katedrę poświęconą przez Jana Pawła II w 1993r. , wspaniały pałac królewski, a także słynne muzeum Prado, które zgromadziło liczne obrazy najwybitniejszych malarzy ostatnich 500 lat.

30 lipca – 9 sierpnia 2012r.

Grupa 31 kandydatów do chóru przebywała na warsztatach muzycznych w Jurmali na łotewskim wybrzeżu Bałtyku. Wyjeżdżający z kraju w strugach deszczu chórzyści byli mile zaskoczeni tym, że na Łotwie zastali pogodę idealną do zajęć i wypoczynku.

Dziesięciodniowy wspólny pobyt był znakomitą okazją do zintegrowania grupy, wdrożenia dzieci do pracy w chórze oraz respektowania zasad, jakie w nim obowiązują. Kształcenie umiejętności muzycznych było zatem równie ważne jak nauka współdziałania, jedności i przyjaźni. Można było obserwować jak z dnia na dzień więcej dzieci stara się nie tylko piękniej śpiewać, ale także przyjmować na siebie odpowiedzialność za efekt całości.

Wielkim przeżyciem dla małych chórzystów był ich pierwszy publiczny występ – tym bardziej, że odbywał się on za granicą. Był nim udział na niedzielnej mszy św. we wspaniałej katedrze w Rydze. Wyjazd do łotewskiej stolicy był także okazją do spaceru po przepięknej ryskiej starówce, słynącej bogactwem architektury secesyjnej, a także do obejrzenia zbiorów muzeum samochodów. Również miejsce stałego pobytu, czyli nadmorskie Dżintari (po łotewsku – jantar) ma wiele uroków zarówno architektury jak i krajobrazu; codzienny pobyt na plaży, łagodne morze i ciepły wiatr dodawały dzieciom energii i zdrowia. Do ważnych wydarzeń należy także spotkanie z arcybiskupem Rygi, który zjadł z polskimi dziećmi wspólny posiłek.

Wspólne posiłki były okazją do nauki zasad prawidłowego zachowania się przy stole; wiele osób pamiętało o tym, aby częstować innych zanim samemu sięgnie się po jedzenie – co jest trudną sztuką w sytuacji, gdy po kilku godzinach pracy i zabawy na świeżym powietrzu żołądek domaga się swoich praw.

Wracaliśmy z Łotwy przez Wilno odwiedzając polski cmentarz na Rossie, a także wyjątkowej piękności kościół Piotra i Pawła na Antokolu oraz Ostrą Bramę, gdzie dzieci zaśpiewały „Czarną Madonnę”. W warsztatach wzięło udział 33 chórzystów, 3 opiekunów, 3 pracowników kuchni, kierownik artystyczny i dyrektor chóru.

11 – 14 sierpnia 2012r.

Warsztaty muzyczne przygotowujące chór do trasy koncertowej: Grecja, Turcja, Serbia oraz do udziału w festiwalu „Megafolk Fest”. Anna Bramska – dyrygent Chóru Wiktor Bramski – kierownik artystyczny

15 sierpnia 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses swym śpiewem uświetnił uroczystości z okazji Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Dnia Wojska Polskiego oraz 92 rocznicy Cudu nad Wisłą. Uroczystości miały miejsce w Płockiej Bazylice Katedralnej.

15 – 29 sierpnia 2012r.

Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses przemierzył trasę koncertową wiodącą przez Grecję, Serbię i Turcję. Celem wyjazdu była promocja muzyki i kultury polskiej, a jego centralnym wydarzeniem – udział w festiwalu „Megafolk Fest” w greckim mieście Pefkochori. Pobyt w Grecji, w którym uczestniczyło 44 chórzystów, był połączeniem koncertów i warsztatów muzycznych, a podróż stała się znakomitą okazją do poznawania bogatej i ciekawej kultury krajów, przez które chór przejeżdżał. 15 sierpnia po mszy w Płockiej Bazylice Katedralnej z okazji święta Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny chór wyruszył w swą bałkańską podróż, a już na drugi dzień zwiedzał Budapeszt. Po tym pięknym mieście oprowadzał swych kolegów i koleżanki student historii – Dominik Wiśniewski, który przybliżył im także dzieje stolicy Węgier. Chórzyści zwiedzili m.in. wspaniałą neobarokową Bazylikę św. Stefana z relikwiami patrona Węgier, mogącą pomieścić 8500 wiernych, a także imponujący gmach węgierskiego Parlamentu zbudowany w stylu neogotyckim. Pochodzący z przełomu XIX i XX wieku budynek należy do największych w Europie i mieści w sobie kilka najważniejszych instytucji państwa. W zabytkowej dzielnicy Buda chórzyści obejrzeli m.in. kościół św. Macieja, malowniczą Basztę Rybacką oraz Zamek Królewski.

Nasi chórzyści na tle położonego nad Dunajem gmachu węgierskiego parlamentu. Po pełnym wrażeń dniu chór udał się w dalszą podróż. 17 sierpnia przybył do Pefkochori, kurortu położonego na Półwyspie Chalcydyckim. Pozostał tam do 21 sierpnia dzieląc czas pomiędzy pracę i aktywny wypoczynek. W porze sjesty, kiedy mieszkańcy Południa odpoczywają, chórzyści - szukając pod dachem cienia - ćwiczyli swój repertuar. Wieczorami występowali dla miejscowej publiczności, która, jak się okazało, po raz pierwszy miała do czynienia z artystami z Polski. Koncertów młodych płocczan słuchano z wielką uwagą i skupieniem, a wśród słuchaczy nie brakło także młodzieży z całej Europy. W wolnych chwilach pueri et puellae najchętniej pluskali się w lazurowej toni Morza Egejskiego; starsi chłopcy z zapałem wiosłowali też w kajakach. W ośrodku była możliwość uprawiania różnego rodzaju sportów; chętni mogli pograć w piłkę nożną i ręczną, w tenisa lub popływać w jednym z dwóch basenów. W pamięci płocczan pozostanie także wspólna zabawa, w trakcie której przedstawiciele różnych nacji m.in. Grecy, Macedończycy i Serbowie prezentowali swoje tańce i śpiewy. Dla naszych chórzystów była to także świetna okazja do nauki narodowego greckiego tańca – zorby. Na koniec międzynarodowe towarzystwo bawiło się wspólnie w rytmie znanych wszystkim młodzieżowych hitów. Warto tu dodać, że wszystkim smakowała znakomita grecka kuchnia, pełna warzyw i owoców, które można było jeść bez ograniczeń. Ciekawostką jest to, że warzywa, a także oliwa z oliwek pochodziły z uprawy gospodarzy ośrodka Gloria.

Na festiwalowej scenie w Pefkochori.

Wspólna zabawa w międzynarodowym towarzystwie w amfiteatrze. Kolejnym etapem bałkańskiej trasy koncertowej była stolica Turcji, do której chór przybył 22 sierpnia. Nie tracąc czasu, od wczesnego ranka, chórzyści wyruszyli na zwiedzanie zabytków Stambułu. Pierwszym z nich był niezwykły Pałac Dolmabakcze – zbudowana w XIX wieku siedziba sułtana, wzorowana na pałacach władców europejskich. W jego stylizowanych barokowych wnętrzach mieści się także galeria obrazów słynnego marynisty Iwana Ajwazowskiego. Kolejne atrakcje architektury zarówno azjatyckiej, jak i europejskiej części miasta – m.in. twierdzę Mehmeta II, letni pałac sułtana Abdul Aziza i wieżę Leandrasa można było podziwiać także w trakcie rejsu po Bosforze. Następnego dnia celem zwiedzania stały się najsłynniejsze świątynie Stambułu: pochodzący z XVII wieku monumentalny Błękitny Meczet oraz słynna Bazylika Haghia Sophia (Mądrości Bożej), a także zdobiony pięknymi arabeskami Pałac Topkapi, w którym można było także obejrzeć olśniewający bogactwem skarbiec tureckich sułtanów. Po południu chórzyści udali się na Wielki Bazar, który także zachwycał swoistą egzotyką i różnorodnością towarów.

Wnętrze Bazyliki Hagia Sophia.

Pod kopułą wielkiej świątyni.

Na dziedzińcu Błękitnego Meczetu.

Na Wielkim Bazarze w Stambule. Nazajutrz, 24 sierpnia, chór udał się do Belgradu, w którym kolejny dzień upłynął na przygotowaniach do koncertów, a wieczór – na spacerze po stolicy Serbii. 26 sierpnia wyjechał do Karłowic – miejscowości, gdzie podpisano pokój między Ligą Świętą (Polską, Austrią i Wenecją) a Turcją, kończący okres wojen z Wysoką Portą. Wieczorem w historycznym gmachu karłowickiego gimnazjum odbył się koncert chóru. Następnego dnia, po zwiedzeniu zabytków Karłowic młodzi płocczanie udali się do Nowego Sadu, a wieczorem dali koncert w kościele katolickim w Starczewie. 28 sierpnia, po niemal dwutygodniowej bałkańskiej podróży, chór wyruszył w drogę powrotną do Polski.

Koncert w gimnazjum w Karłowicach.

7 – 9 września; 14 – 16 września 2012r.

Warsztaty artystyczne – przygotowanie chóru do koncertu Requiem G. Verdiego. Anna Bramska – dyrygent Chóru Wiktor Bramski – kierownik artystyczny chóru.

21 września 2012r.

W ramach X Międzynarodowego Festiwalu Płockie Dni Muzyki Chóralnej odbył się wyjątkowy koncert: w wypełnionej szczelnie katedrze zabrzmiało monumentalne „Requiem” Giuseppe Verdiego w wykonaniu Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses oraz Płockiej Orkiestry Symfonicznej, którą poprowadził znakomity dyrygent z Austrii Vladimir Kiradijew. Wystąpili w nim soliści z Polski i z zagranicy: Iwona Hossa – sopran, Natalia Datsko – mezzosopran, Pavlo Tolstoy – tenor oraz Robert Gierlach – bas. Niezwykłe, złożone pod względem artystycznym „Requiem”, będące wybitnym dziełem polifonii wokalnej, stanowi także przykład syntezy włoskiego stylu operowego. Verdi dedykował je umierającemu przyjacielowi, włoskiemu poecie Alessandro Manzoniemu. Utwór ten zrobił wielkie wrażenie na zebranej w katedrze płockiej publiczności, która wysłuchała go w wielkim skupieniu. Koncert stał się wydarzeniem artystycznym dużej rangi, zgromadził ogromną liczbę słuchaczy i spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem odbiorców. Został także zarejestrowany na płycie.

Pomysłodawca festiwalu Wiktor Bramski i Dyrektor Płockiej Orkiestry Symfonicznej Adam Mieczykowski

5 – 7 października 2012r.

Warsztaty artystyczne: przygotowanie chóru do koncertu w Sigmaringen w Niemczech. Anna Bramska – dyrygent Chóru Wiktor Bramski – kierownik artystyczny

7 października 2012r.

W ramach Festiwalu Płockie Koncerty Organowe wystąpił Wiktor Bramski – organista płockiej katedry oraz Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses. Zaprezentowano zróżnicowany repertuar: wybitne dzieła kompozytorów polskich i zagranicznych. Klasyka i utwory współczesne w znakomitym wykonaniu spotkały się z bardzo życzliwym odbiorem publiczności.

12 - 14 października 2012r.

Warsztaty artystyczne: przygotowanie chóru do koncertu w Sigmaringen w Niemczech. Anna Bramska – dyrygent Chóru Wiktor Bramski – kierownik artystyczny Grażyna Flicińska – Panfil – profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu

14 października 2012r.

Pueri et Puellae Cantores Plocenses uświetnił uroczystość rozpoczęcia Roku Wiary i XLIII Synodu Diecezji Płockiej w bazylice katedralnej.

19 – 22 października 2012r.

Koncerty w Sigmaringem w Badenii-Wirtembergii – w ramach wymiany kulturalnej. Wczesnym rankiem 19 października 44 chórzystów wraz z opiekunami wyruszyło w podróż do Niemiec na zaproszenie zaprzyjaźnionego chóru Pueri Cantores z położonego w Badenii-Wirtembergii miasta Sigmaringen. Jego dyrektor, pan Klaus Kramer, z którym utrzymujemy znajomość od ponad 10 lat, zorganizował nasz pobyt w tym mieście. Gościnni rodzice niemieckich chórzystów przyjęli nas bardzo serdecznie i ciepło, a już następnego dnia po przybyciu spotkaliśmy się na wspólnej próbie w kościele św. Fidelisa – patrona miasta. Świątynia, w której pan Kramer jest organistą, ma piękny rokokowy wystrój, ale znajdują się w niej także zabytki z innych epok. Tego samego dnia wyjechaliśmy na wycieczkę do pięknego średniowiecznego miasta Fryburga. Założone ono zostało w XII w. na szlaku solnym. Jego nazwa pochodzi od wolnych mieszczan, którzy początkowo w liczbie 500 rozpoczęli budowę potężnej świątyni, w czym pomogły dochody czerpane z cła za sól oraz złóż srebra. Po trzystu latach ukończono budowę kościoła, a miasto liczyło wówczas ponad 5000 osób. Potężna, mierząca 116 metrów wieża świątyni była wzorem dla wieży kościelnej w Ulm i dla katedry kolońskiej. Stare witraże fundowane przez cechy przedstawiają niekiedy humorystycznie sceny z Biblii. Mieliśmy okazję również i tam zaśpiewać. We Fryburgu studiuje 30 tysięcy osób, co widać na każdym kroku. Dzięki przewodniczce poznaliśmy tajemnice średniowiecznych miar i wag, a w przedsionku podziwialiśmy historię zbawienia wykutą w pięknie pomalowanych figurach portalu.

Następnego dnia w niedzielę spotkaliśmy się w nowoczesnej świątyni na próbie, a później na mszy św. ksiądz Stefan przeczytał nam ewangelię po polsku. Nasz chór uświetnił nabożeństwo, śpiewając stałe części mszy współczesnego polskiego kompozytora Mariana Sawy, a na zakończenie pieśń „Matko Najświętsza” w opracowaniu Andrzeja Banasiewicza, która ogromnie wzruszyła słuchaczy – o czym świadczyły burzliwe oklaski na stojąco. Po obiedzie zwiedziliśmy z przewodniczką przepiękne sale pałacu Habsburgów, jednego z najpotężniejszych rodów w Europie oraz poznawaliśmy zwyczaje książąt. Zamek po pożarze z końca XIX w. ma zaledwie 100 lat, ale jego wystrój jest naprawdę imponujący; co ciekawe, w zamku nadal mieszka katolicka rodzina książęca Habsburgów spokrewniona ze wszystkimi rodami europejskimi. Po zwiedzeniu zamku przebraliśmy się w stroje galowe i udaliśmy się na próbę z orkiestrą symfoniczną. Nasz wspólny koncert rozpoczął się o godzinie 18.00 w wypełnionym po brzegi kościele. Na początku zaśpiewaliśmy ponad półgodzinny program wykonując dziesięć utworów: po łacinie, po polsku, rosyjsku i ukraińsku. O tym, że bardzo się on spodobał świadczyły owacje nastojąco, a także gratulacje i podziękowania od wielu słuchaczy. W drugiej części koncertu, zaśpiewaliśmy wspólnie z chórem z Sigmaringen oraz świetną orkiestrą z Trewiru „Te Deum” Haendla – co również spotkało się z ogromnym aplauzem.

Pełni wrażeń po półtoragodzinnym koncercie przybyliśmy do dużej sali, w której gospodarze podjęli nas wspaniałą kolacją, która przebiegała w miłej, rodzinnej atmosferze. Na zakończenie chór z Sigmaringen zaśpiewał miedzy innymi utwór, w którym zawarte jest hasło synodu naszej diecezji „Gdzie jest Bóg, tam jest przyszłość”, na co my odpowiedzieliśmy również śpiewem – w tym polonezem „Pożegnanie ojczyzny” Ogińskiego. Ważnym przeżyciem było dla nas spotkanie ludzi, z którymi możemy dzielić wspólne wartości. Ostatnia noc i wyjazd o 7.20 zakończył nasz pobyt w gościnnym Sigmaringen. Piękna jesienna pogoda, wspaniały widok Schwarzwaldu, pobyt w okolicy o łagodnym klimacie w pobliżu Francji i Szwajcarii – a przede wszystkim wspólne muzykowanie, wzajemna nauka i wspaniały koncert, a także pobyt u rodzin z pewnością poszerzyły nasze doświadczenia i wiedzę o kulturze europejskiej.

26 – 28 października 2012r.

Warsztaty muzyczne przygotowujące chór do koncertu kolęd. Anna Bramska – dyrygent Chóru Wiktor Bramski – kierownik artystyczny dr Ewa Barbara Rafałko – wykładowca Wyższej Szkoły Muzycznej w Białymstoku.

4 listopada 2012r.

Uroczysta msza św. w intencji Miejskiego Hospicjum Płockiego pod wezwaniem św. Urszuli Ledóchowskiej.

11 listopada 2012r.

Udział we mszy św. w intencji Ojczyzny z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Oprawę muzyczną przygotował Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses oraz Kwintet Blaszany Canzona.

17 listopada 2012r.

W ramach festiwalu organowego w płockiej katedrze wystąpił z koncertem Aivars Kalejs – organista z Łotwy, któremu towarzyszyła sopranistka z Niemiec Martina Doehring. W programie koncertu usłyszeliśmy utwory F. Chopina, G. F. Haendla, l. Boellmana, A. Guilmanda, A. Kalejsa, M. Lo Muscio, C. Saint-Saensa. Ponadto Martina Doehring zaśpiewała utwór polskiego kompozytora Stachowicza „Veni Consolator” . W drugiej części festiwalowego koncertu wystąpił chór z Rosji „Sretenie” pod dyrekcją Romana Imamutdinowa, który wykonał utwory współczesnych kompozytorów muzyki sakralnej, a także dawne śpiewy ormiańskie z akompaniamentem starożytnego ormiańskiego instrumentu duduki.

Zespół „Sretenie”

26 listopada 2012r.

W Towarzystwie Naukowym Płockim odbyła się promocja książki pana Konrada Jaskóły zatytułowanej „Lider. Rola wartości”. Dla naszego chóru – który uświetnił śpiewem tę uroczystość – była to także okazja do wyrażenia wdzięczności wieloletniemu przyjacielowi. Pan Konrad towarzyszy nam i wspiera nasz chór niemal od początku istnienia – kiedy to Pueri Cantores Plocenses był jeszcze małym zespołem założonym przy płockiej katedrze. Łączy go z nami wspólny świat wartości, podobna wizja wychowania i kształtowania młodych ludzi.

Pamiątkowy wpis autora dla Aleksandra Niwelińskiego – dyrektora płockiego zoo.

15 grudnia 2012r.

W siedzibie chóru – w Novym Kinie Przedwiośniu – miało miejsce spotkanie opłatkowe kandydatów do chóru, na którym wspólnie z rodzicami, którzy przygotowali poczęstunek, śpiewano kolędy i składano sobie świąteczne życzenia.

16 grudnia 2012r.

Spotkanie opłatkowe dla członków chóru w Novym Kinie Przedwiośniu. Świąteczne życzenia, wspólne śpiewanie kolęd oraz pyszny poczęstunek przygotowany przez rodziców wprowadziły nas w atmosferę zbliżającego się Bożego Narodzenia. Ważną częścią spotkania było podsumowanie całorocznej pracy chóru, które zaprezentowali najstarsi chórzyści.

Dzieci także przygotowały świąteczny upominek dla pani Ani.

Razem z chórem zaśpiewała zgromadzona na sali publiczność.

20 grudnia 2012r.

Koncert Kolęd dla pracowników firmy WIWAX w domu Darmstadt.

24 grudnia 2012r.

Udział we mszy św. – Pasterce, oprawę muzyczną przygotował Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses oraz Kwintet Blaszany Canzona.

26 grudnia 2012r.

Tradycyjnie już, w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia w płockiej katedrze odbył się Koncert Kolęd w wykonaniu Chóru Pueri et Puellae Cantores Plocenses pod dyrekcją Anny Bramskiej. Miłym dla nas wydarzeniem był udział w nim solisty Michała Sławeckiego – wychowanka naszego chóru. Artysta obdarzony wyjątkowym i rzadko spotykanym rodzajem głosu - kontratenorem - jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Na organach zagrał Wiktor Bramski.