Płockie Koncerty Organowe - Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Wyszukiwarka

Jesteś tutaj:

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL „PŁOCKIE KONCERTY ORGANOWE”

Historia Festiwalu sięga 1996 roku, kiedy to po raz pierwszy odbyły się w Płocku Koncerty Przed Hejnałem - zainicjowane przez organistę Bazyliki Katedralnej, Wiktora Bramskiego, który odkrył i docenił wartość unikalnych płockich organów. Ten wyjątkowej klasy instrument, należący do najwybitniejszych osiągnięć organmistrzostwa powstał w 1907 r. w firmie Wilhelma Sauera we Frankfurcie nad Odrą. W płockiej katedrze został zainstalowany w 1949 r., po odkupieniu przez kapitułę katedralną od wspólnoty ewangelickiej w Żarach i poddaniu przez firmę organmistrzowską Wacława i Dominika Biernackich gruntownej renowacji w celu przywrócenia dawnego - wysublimowanego i szlachetnego brzmienia. Ich odnowienie, a także powstanie Płockiego Towarzystwa Miłośników Muzyki Sakralnej przyczyniło się do promocji kultury muzycznej w naszym mieście: przez kilka kolejnych lat w maju i czerwcu, we wtorki odbywały się w płockiej katedrze koncerty, na których słuchacze mieli okazję usłyszeć dzieła najwybitniejszych kompozytorów muzyki organowej w znakomitym wykonaniu.

I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej odbył się w Płocku w 1999 r. i stał się imprezą cykliczną. Jego pomysłodawcą był Wiktor Bramski. Na kolejnych festiwalach występowali mistrzowie sztuki organowej z kraju i z zagranicy, m. in. z Czech, Węgier, Niemiec, Luksemburga, USA, Łotwy i Ukrainy. W 2007 roku z okazji stulecia płockich organów wystąpił Krzysztof Penderecki ze specjalnym koncertem „Missa Pro Pace”. W listopadzie 2010 roku gościł na nim z recitalem światowej rangi artysta z Wielkiej Brytanii Nigel Allcoat, z którym państwo Bramscy w czasie letniego pobytu Chóru Chłopięcego w Anglii wykonali wspólny koncert na uniwersytecie w Oxfordzie. W bieżącym roku ponownie odwiedzi nas wybitny łotewski organista Talivaldis Deksnis, koncertujący na całym świecie profesor Akademii Muzycznej w Rydze, będący także rzadkiej klasy specjalistą w dziedzinie budowy organów. Na festiwalu występują artyści, których można podziwiać za wirtuozerię gry, ale także oryginalność interpretacji. Oprócz klasycznych, wiernych tradycji wykonań pojawiają się także nowe aranżacje i formuły artystyczne. Koncerty organowe połączone są zazwyczaj z występami chórów (także Pueri, a obecnie Pueri et Puealle Cantores Plocenses), solistów - a także z brzmieniem innych instrumentów, jak saksofon, puzon, skrzypce, flet czy wiolonczela.Od 2008 roku festiwal nosi nazwę Płockie Koncerty Organowe. W jego repertuarze znajdują się utwory wszystkich epok - od wczesnego baroku do muzyki współczesnej; przede wszystkim dzieła barokowych mistrzów J. Pachelbela, D. Buxtechude, J. S. Bacha, J.F. Haendla, oraz romantyków C. Francka, J. Brahmsa, i M. Regera.

Organy Katedry Płockiej

Zostały zbudowane w 1907 roku przez firmę Wilhelma Sauera (1831-1916) we Frankfurcie nad Odrą. Organy Walckiera, Ladegasta i instrumenty Sauera należą do najwybitniejszych osiągnięć organmistrzostwa na przestrzeni XIX i XX wieku. Do 1925r. w firmie Sauera zbudowano 1300 instrumentów, w tym 142 poza granicami Niemiec. Kunszt budowy organów, jaki cechował mistrza Sauera został dostrzeżony i wysoko oceniony przez innych organmistrzów. Szacunek z jakim odnosili się inni budowniczowie organów do jego twórczych dzieł (co odnotowane jest w wielu katalogach) świadczy o jakościowej wyższości jego instrumentów nad Walckerowskimi, a szczególnie w aspekcie brzmienia – jego nadnaturalnej, pełnej blasku szlachetności i różnorodności.

Filozofia sztuki intonacji polega na kształtowaniu umiejętności w tym zakresie poprzez długotrwały wysiłek wspierany indywidualnymi predyspozycjami osobowościowymi. Wysokie walory intonacji głosów językowych i mieszanych tworzą niepowtarzalny klimat (typowy dla warsztatu Sauera). Splendor dźwięków o pełnym, wysublimowanym brzmieniu świadczy o profesjonalizmie niemieckiego organmistrza w dziedzinie tejże sztuki. W ciągu swej długoletniej twórczej pracy Sauer konsekwentnie realizował wcześniejsze zamierzenia, które nacechowane były zdecydowaną i ostrą (w przeciwieństwie do Walckiera) intonacją głosów smyczkowych i językowych.
Organy Katedry Płockiej, co nie wszystkim wiadomo, należą do największych w kraju. Posiadają trakturę pneumatyczną, 66 głosów (około 4300 piszczałek, najmniejsza 10 milimetrów, a największa 6 metrów). Wybrane przez Sauera głosy o wyrazistym tembrze pozwalają na wiele różnorodnych połączeń. Ogólne brzmienie organów nie zostawia wrażenia czegoś mrocznego, rozpływającego się (co jest cechą większości organów romantycznych) – jest ono zakończone majestatycznie. Takie brzmienie instrumentu nadają specjalne dobrane menzury, dające mu specyficzną osobowość.

Poważnym mankamentem jest brak pięknego, harmonizującego z wnętrzem Katedry prospektu organowego. Istnieje wprawdzie Schyllerowski projekt (architekt przebudowujący Katedrę na początku wieku) w integralnej części organów, ale niestety jest on nie do przyjęcia. Traktuje on w sposób analogiczny do stanu obecnego kwestię rozety - zasłania ją zupełnie. Faktem jest że to Schyller nie uwzględnił tego elementu architektonicznego. Ewentualna realizacja budowy prospektu organowego autorstwa Schyllera „skraca” długość katedry o 10 metrów.

Organy są duszą Katedry. Przedstawiają niezwykłą wartość pod względem swej klasy. Jest to instrument plasujący się w czołówce najlepszych organów doby romantycznej.

DYSPOZYCJAORGANÓW SAUERA

Manuał I główny
1. Trompet 8'
2. Kornet 5x
3. Mixtura 4x
4. Pikolo 1'
5. Kwinta 1 1/3'
6. Flet 2'
7. Superoktawa 2'
8. Kwinta 2 2/3'
9. Gemshorn 4'
10. Rurflet 4'
11. Oktawa 4'
12. Gamba 8'
13. Dubelflet 8'
14. Rurflet 4'
15. Pryncypał 8'
16. Dulcjan 8'
17. Pryncypał 16'
18. Burdon 16'

Manuał II
57. Kwintaton 16'
58. Pryncypał 8'
59. Salicet 8'
60. Flet odkryty 8'
61. Gedekt 8'
62. Oktawa 4'
63. Kwintaton 4'
64. Flet minor 4'
65. Nasard 2 2/3'
66. Róg nocny 2'
67. Tecja 1 3/5'
68. Superkwinta 1 1/3'
69. Sifflet 1'
70. Kwinta szumiąca 2 2/3
71. Szarf 5x
73. Klarnet 8'
74. (Rezerwa)
75. (Rezerwa)
72. Dzwony A-e

Manuał III w szafie ekspresyjnej
37. Gedekt 16'
38. Pryncypał 8'
39. Burdon 8'
40. Kwintaton 8'
41. Flet harmoniczny 8'
42. Aeolina 8'
43. Vox coelestis 8'
44. Oktawa 4'
45. Blokflet 4'
46. Flet dolce 4'
47. Gemshorn 2'
48. Nasard 2 2/3'
49. Róg nocny 2'
50. Sesguialtera 2 2/3'
51. Cymbel 3x
52. Rankiet 16'
54. (Rezerwa)
55. (Rezerwa)
56. (Rezerwa)
53. Tremolo

Pedał
19. (Rezerwa)
20. (Rezerwa)
21. (Rezerwa)
22. Trompet 8'
23. Puzon 16'
24. Mixtura 4x
25. Flet 4'
26. Oktawa 4'
27. Fletbas 4'
28. Tercbas 6 2/5'
29. Cello 8'
30. Fletbas 8'
31. Kwintbas 10 2/3'
32. Oktawbas 8'
33. Subbas 16'
34. Pryncypał 16'
35. Wiolonbas 16'
36. Subkontrabas 32'